ULAŞIM TESİSLERİNDE ACİL DURUM PLANI



CEREN KESİCİ
Yeni Yüzyıl Üniversitesi
İş Sağlığı ve Güvenliği Bölümü

AMAÇ
Bu planın amacı, acil durumlarda yönetimin süratli ve doğru karar almasını sağlayacak verilerin toplanması çalışma planının oluşturulması, can ve mal koruma önlemlerinin alınması, hasar tespit, acil müdahale ve kurtarma ekiplerinin faaliyetlerinin organize edilmesi
ACİL DURUMDA TEMEL YETKİ VE SORUMLULUKLAR
Deprem, heyelan, su baskını, sel, yıldırım düşmesi, yangın, sabotaj, terör, doğal afet veya başka nedenlerle ortaya çıkan hasarlar ve bunlar neticesi ortaya çıkan kimyasal madde kaçağı (tüp gaz vs.), çevre aynı alanda bulunan oluşacak bu ve benzeri olayların firmamıza etkileri
ACİL DURUM ORGANİZASYON YAPISI
Acil durumlardan herhangi birinin veya birkaçının bir arada oluşması durumunda ilgili birim durum hakkında GENEL MÜDÜRE haber verir, olayın tipine büyüklüğüne, mesai saatleri dahilin de olup olmadığına göre “ACİL DURUM MÜDAHALE EKİPLERİ ”tarafından olaya müdahale edilir. Bunların yetersiz kalacağına karar verilmesi halinde kriz masası oluşturulur.
İLK HASAR TESPİT VE ACİL MÜDAHALE EKİBİ
İlk hasar tespit ekibi acil müdahalenin oluşumuna müteakip toplanma yerine gelmeyen personelin isimlerini ve/veya birimiyle ilgili ilk maddi hasar bilgilerini “Acil Durum Yetkilisine” iletecek ve kurtarma ekiplerinin yönlendirilmesini sağlayacak
Çalışma saatleri içinde, herhangi bir acil durumun oluşması halinde firma içinde oluşan hasarın yerinin, boyutunun ve müdahale şeklinin tespitinden, hasarın büyümesi önleyici tedbirlerin alınmasından ve ilk müdahaleyi yapmaktan acil müdahale ekibi sorumludur.
ACİL DURUM YÖNETİM GRUBU / KRİZ MASASI
Çekirdek ekipte görev alacak kişiler İnsan Kaynakları Birimi personelinden oluşur,
Tüm firmanın personelinin telefon numaralarını ve adreslerini güncel olarak tutarlar,
Tüm firma personelinin acil durumda haber verilmesini istedikleri yakınlarının telefon numaralarının ve adreslerini güncel olarak tutarlar,
Belediye başkanının, muhtarın, sosyal dayanışma kurumlarının, hastaneler, ambulans ile eczanelerin telefonlarını güncel olarak tutarlar,
Gerektiğinde vardiyalı çalışabilmelidirler,

KURTARMA EKİPLERİ
Kurtarma faaliyetlerinde çalışmaya gönüllü olmak,
Kurtarma faaliyetlerinde kullanılan teçhizatı tanımak ve kullanabilir olmak,
Firma yerleşim planı hakkında bilgi sahibi olmak,
Yangınla mücadele eğitimi görmüş olmak veya görecek olması,
Sivil savunma eğitimi görmüş olmak veya görecek olması,
İlk yardım eğitimi görmüş olmak veya görecek olması
İş makinesi kullanma ehliyetine sahip olmak ,
Her türlü olağan üstü durum karşısında soğukkanlılığını koruyabilmek,
Kan görmeye dayanıklı olmak.

İLK YARDIM EKİBİ

Biri ekip lideri ve 4 veya 5 ilk yardım eğitimi görmüş personelden oluşur.
Acil durumun çalışma saatleri içinde olması veya olmaması haline göre ayrıca çağrı beklemeksizin kriz masası ile temas kurar, alacağı bilgiye göre firmaya gelir.
ALINACAK ÖNLEMLERDE TEMEL PRENSİP
Acil durumun doğal afet veya bunun dışındaki nedenlerle oluşmasına, tipine ve boyutlarına göre alınacak tedbirler değişiklik arz etmesine karşılık temel prensipler;
Can kaybını önleyici, malzeme kaybını ise en aza indirici şekilde en doğru müdahalenin en kısa sürede yapılması,
En kısa sürede olay boyutlarının ve hasarın doğru olarak tespiti,
Hizmetin aksamasına neden olacak engelleri ortadan kaldıracak tedbirlerin kısa sürede alınmasıdır.
İLETİŞİMİN DEVAMLILIĞININ SAĞLANMASI
Acil durum oluştuğunda hasar tespit, acil müdahale ve kurtarma ekipleri, güvenlik merkezi, kriz masası, yönetim kademesi arasındaki iletişim cep telefonları aracılığı ile yürütülür. İlk şokun atlatılması ve önceden tespit edilmiş önemli numaralara öncelik tanınmasından sonra kriz masası ve yönetim kademesi arasındaki muhabere yükü dahili telefona kaydırılır, çalışan ekipler iletişim kurmaya devam ederler.
Firmamız iletişim araçlarının kullanım öncelik sırası aşağıda olduğu gibidir, hangisi kullanılırsa kullanılsın kısa ve öz konuşma yapılması esastır.
İç hat telefon     (2) Dış hat telefon             (3) Şahsi cep telefonları
KURTARMA EKİPLERİNİN TOPLANMASI, FAALİYETLERİNİN BAŞLAMASI
Doğal afet veya başka nedenle acil durumun oluşunu müteakip tüm kurtarma ekip liderleri Acil Durum Yöneticisi ve/veya Acil Durum Yetkilisi ile irtibata geçer, kurtarma ekibine ihtiyaç olup olmadığı konusunda ön bilgi alır, bu arada ekipler toplanmaya başlar. Afetin büyüklüğüne, firmadaki hasar durumuna ve yönetimin kararına göre kurtarma ekiplerinin tamamı yada belirlenen ekiplerin görevlendirilmesi ve organizasyonu kriz masasınca yapılır.
Doğal afet nedeni ile firma dışına kurtarma ekibi gönderilmesi kararını kriz masası başkanı verir.
GENEL MÜDÜR / ACİL DURUM YÖNETİCİSİ / ACİL DURUM YETKİLİSİ / KRİZ MASASI ÜYELERİ
Acil durumun oluşması durumunda ilk haber verilecek kişilerdir.
Çalışma günü olsun olmasın acil durum süreci başlatılır ve plan yürürlüğe konur. Olayın boyutlarına göre üst yönetime bilgi verilir.
Kriz masasını oluştururlar, acil durum sürecinin işleyişini kontrol ve koordine eder-ler.
Acil durumda kullanılacak araç, gereç ve ekipmanın her an kullanıma hazır bulundurulmasından Acil Durum Yetkilisi sorumludur.
Acil Durum Yetkilisi,Yangın söndürme, Çevresel Kaza Acil Müdahale, Kurtarma  ekiplerinin yılda en az 2 defa tatbiki eğitim yapmalarını sağlamaktan sorumludur.
KAYNAK

Yorumlar