OTOPARK ALANLARI İÇİN ACİL DURUM PLANLAMASI



MURAT ÇAĞLAR
Yeni Yüzyıl Üniversitesi 
İş Sağlığı ve Güvenliği Bölümü

İÇİNDEKİLER:

GİRİŞ:
• ACİL EYLEM PLANININ AMACI
• ACİL EYLEM PLANININ KAPSAMI
• TANIMLAR

ACİL DURUM YÖNETİMİ
ACİL DURUM EKİPLERİ VE GÖREVLERİ
•ACİL DURUM EKİP LİDERİ ve YARDIMCISI
• SÖNDÜRME EKİBİ
• KURTARMA EKİBİ
• KORUMA EKİBİ
• İLKYARDIM EKİBİ

ACİL DURUMLAR VE YAPILACAKLAR
• YANGIN
• DEPREM
• SABOTAJ VE TERÖR
• PATLAMA
• METEOROLOJİK AFETLER
• ÇEVRE KİRLİLİĞİ
• TRAFİK KAZASI

EKLER
·        Ek - 1 Önemli Telefonlar
·        Ek - 2 Acil Durum Personel Telefonları
·        Ek - 3 Tehlikeli Atıklar
·        Ek -4 Acil Durum Ekipleri
·        Ek-5 Yangın Söndürme Ekipmanları

GİRİŞ
ACİL DURUM EYLEM PLANININ AMACI:
  Meydana gelebilecek her türlü olağanüstü durumda personelin yaralanıp zarar görmesini, malzeme ve ekipmanın hasara uğramasını, üretimin kısmen veya tamamen durmasını, çevrenin olumsuz yönde etkilenmesini önlemek için yapılması gerekenleri önceden planlayarak hızlı yapılmasını sağlamak ve acil durumda yönetimin hızlı ve doğru karar almasını sağlamak amaç edinilmiştir.
• Kazazedenin kurtarılması ve tedavisi
• Çalışanların, gerekirse yerel halkın korunması
• Mal’a ve malzemeye gelecek hasarın azaltılması
• Çevreye ve diğer alanlara gelecek hasarın azaltılması
• Yayılmayı önlemek ve olayı kontrol altına almak
• Etkilenen alanları güvenli hale getirmek
• Acil durum şartlarına ve olaya neden olabilecek benzer prosesler için ekipman ve kayıtların korunup saklanması.
• Yönetime ve şirket uzmanlarına gerekli bilgileri (sağlık, emniyet, yangın, güvenlik ve risk yönetimi) sağlamak.
• Muhtemel durumlarda medya ilgisini yönetmek.

ACİL DURUM EYLEM PLANININ KAPSAMI:
Tüm işletme ve tüm acil durumları kapsar.

YÜRÜRLÜLÜK:
Bu plan İşverenin onayı ile yürürlüğe girer.

SORUMLULUKLAR:
Olaylarda önemli aşamalar
• Acil durum anonsunun duyurulması
• Olayın duyurulması
• Acil durum planının uygulanması
• Hasarın sınırlandırılması
•Acil duruma etkin bir şekilde müdahale için öncelikle sorumlu yöneticiler belirlenecek, görevlendirilecek ve bilgilendirilecektir. Olayı ilk gören kişi acil durumu en kısa zamanda ilgili birimlere haber verecektir.

KULLANICI:
  Tüm yönetici ve çalışanları; kendi sorumluluklarında bulunan alanlarda herhangi bir acil durum meydana geldiğinde bu planı uygulamak ve/veya uygulatmaktan, işyerinde düzenlenen tatbikat ve eğitimlere katılmaktan sorumludurlar.

TANIMLAR:

ACİL DURUM
 Çalışanların, müşterilerin veya halkın yaralanma ve/veya ölümüne neden olan, ani gelişen olaylardır. Acil durum, işin yapıldığı binanın yok olması, operasyonlara ara verilmesi, işyerinin veya çevrenin fiziksel olarak zarar görmesi, firmanın finansal veya imaj olarak yıkılması ile sonuçlanabilir. Acil durum kapsamına giren olaylar aşağıda yer almaktadır:

• Yangın
• Deprem
• Patlama
• Sel
• Fırtına
• Yıldırım düşmesi
• Heyelan
• Sabotaj/bombalama
• Trafik kazası

ACİL DURUM PLANI – ADP
 Acil Durum Yönetimi kapsamında hazırlanan, kurumun ve çalışanların olası acil durumlar karşısında davranış biçimlerini belirleyen, müdahale, tahliye, kurtarma, iletişim, zarar azaltma gibi çalışmaları netleştiren dokümanlardır.

ACİL DURUM YÖNETİMİ – ADY
  Acil durumlar meydana gelmeden önce, kurumu, riskleri tespit etme, alınması gereken önlemler konusunda hazırlama; acil durum sonrasında meydana gelen zararları hafifletme, müdahale etme ve kurumu eski haline getirme çalışmalarını disiplin altına alan bir yönetim modelidir.

ACİL DURUM YÖNETİMİ EKİPLERİ:
• Acil Durum Ekip Lideri
• Acil Durum Ekip Lideri Yardımcısı

ACİL DURUM EKİPLERİ:
1.     SÖNDÜRME EKİBİ GÖREVLERİ:
• İtfaiye gelene kadar en yakın yerdeki uygun söndürme ekipmanı ile öğretildiği biçimde yangına müdahale eder.
• Yangının başka bölgeye sıçramasını önlemeye çalışır
• Gelen itfaiye aracına ve ekibine yardımcı olur.
• İtfaiye yetkilerinin ve ekip sorumlusunun talimatlarına uyar.
2.     KURTARMA EKİBİ GÖREVLERİ:
• Önce canlıları kurtarır
• Bölümündeki özürlü personelin emniyetli bir biçimde sahayı terk etmesini sağlar.
• Daha sonra yangından ilk kurtarılacak evrak, dosya, makine, teçhizat ve diğer eşyaları kurtarır.
•Malzemeleri yöneticilerin vereceği talimata ve öncelik sırasına göre yangın yerinden tahliye sahasına kadar taşır.
3.     KORUMA EKİBİ GÖREVLERİ:
• Boşaltılan eşya ve evrakları muhafaza eder
• Malzemelerin asla tahrip olmamasına dikkat eder
• Yangın sahasına görevlilerden başkasını sokmaz
4.     İLK YARDIM EKİBİ GÖREVLERİ:
• Varsa yaralıları emniyetli bölgeye taşır
• Acil yardım 112'ye bildirir
• Gerektiği hallerde öğretildiği biçimde ilk yardım uygulamasını gerçekleştirir.

İLETİŞİM ve HABERLEŞME:
• Tesislerde meydana gelen acil durumlarda, tesis içi iletişim telefon ve telsiz aracılığı ile sağlanır.
• Tesis içinde telsizi olmayan görevliler arası iletişim telefon aracılığı ile sağlanır.
• Acil durum bildirimi siren aracılığı ile gerçekleştiğinde iletişim kurulamıyorsa, tüm sorumlular toplanma alanında toplanır.
      
• Grup firmaları arasındaki iletişim telefon aracılığı ile sağlanır.
• Tüm iletişim olanaklarının çökmesi durumunda yakın tesisler arasında çalışanların ulaşımı aracılığıyla temas kurulur.

  
ACİL KOORDİNASYON BİRİMLERİ VE GÖREVLERİ
ACİL DURUM EKİP LİDERİ
Acil Durum Koordinasyon Yöneticisi görevi “İşletmeMüdürü” tarafından yürütülür.
GÖREVLERİ:
• İşyeri Acil Durum Planı’nın uygulanmasını sağlamak
• Acil Durum esnasında acil durum ekiplerine talimat vermek
• Acil Durum kapsamına giren olayın değerlendirmesini yapmak
• Acil Durum için gerekli kaynakların planlanması
• Acil Durumlarda yerel yönetim ve otorite ile gerekli haberleşmenin sağlanması
• Yasal ve Hukuki şartların takibi
• Normal zamanlarda ekiplerin eğitimi

ÇALIŞANLARIN SORUMLULUKLARI:
YAPILMASI GEREKENLER:
• Acil durum sirenini duyunca sakin olunuz
• Asla paniğe kapılmayın
• Çalıştığınız makinenin enerjisini kesin
• Kişisel eşyalarınızı almaya çalışmayınız
• En yakın tahliye kapılarını kullanarak Acil durum toplanma noktasına doğru hareket ediniz
• Çalışma arkadaşlarınızın çalışma alanından çıkıp çıkmadığını kontrol ediniz
• Söylenmedikçe toplanma noktasını terk etmeyiniz.

YAPILMAMASI GEREKENLER:
• Asla geriye dönmeyiniz
• Tahliye kapılarının önlerinde veya yanlarında toplanmayın
• Bilinçsiz hareketlerden kaçınınız
• Panik yaratmayın

ACİL DURUM ALARMI:
• Acil durum ihbarı telefon veya telsiz ile yapılır.
• Konuyla ilgili olarak İş Güvenlik Uzmanını ve Acil Durum Ekip Liderini bilgilendirir.
• Acil Durum Ekip Lideri, almış olduğu talimatları uygulamaya geçirir.
• Acil Durum Ekip Liderine veya İş Güvenlik Uzmanına ulaşılamaması halinde olayı büyüklüğüne göre telefonla diğer ekiplere bildirerek müdahaleyi başlatır.

ACİL DURUM PLANI NE ZAMAN VE NASIL DEVREYE GİRER:
• Acil Durum Ekip Lideri, İş Güvenlik Uzmanı veya Departman Sorumlusu bölümün boşaltılmasını söylediğinde,
• Fabrika yangın sirenleri çaldığında veya sözlü olarak “YANGIN VAR” şeklinde ikaz geldiğinde,
• Yangın büyüdüğünde ve kontrol dışına çıktığında
Devreye girer.

ACİL DURUMLARDA YAPILMASI GEREKENLER:
• Acil durum ekiplerinden sağlık (ilk yardım) ekip personeli, isimleri önceden belirlenmiş, ilk yardım eğitimi almış olan kişilerdir. Acil durum yangın söndürme ve kurtarma ekip personeli yangın çıkması halinde ilk olarak görevlendirilecek personellerdir.
• Olası bir Acil Durumda yapılması gereken gereklilikler yerine getirilir.

YANGIN DURUMUNDA YAPILMASI GEREKENLER:
• Yangın durumu ile karşılaşıldığında panik olunmamalı ve eğitimlerde sizlere öğretildiği gibi SİREN ve SÖZLÜ olarak yangın ihbarı yapılarak çevredeki çalışanlar oluşan acil durum hakkında uyarılmalı.
• Yangın ihbarı siren ile bölümler içerisinde bulunan yangın ihbar butonlarına basarak yapılır ya da sözlü olarak yangını ilk gören “YANGIN VAR” şeklinde bağırarak yangın hakkında çalışanları uyaracaktır. Yangını görenler en yakın telefonla yangını Tel: 110 bildirir.
• Gündüz çalışma saatlerindeki yangın olayı için İş Güvenlik Uzmanına, Üretim Müdürüne ve o bölümün müdürüne telsiz ve telefonla acil olarak bilgi verilir. GECE olaylarında ise SİREN ve SÖZLÜ ikazlar ile Kapı Güvenliği  aranarak, adınızı soyadınızı, bulunduğunuz yeri ve yangının cinsini belirtilerek ihbar yapılır.
• Gündüz ve gece çıkacak yangınlarda isimleri önceden Acil Durum Ekipleri olarak belirlenmiş ve gerekli eğitimleri verilmiş olan SÖNDÜRME, KURTARMA, İLK YARDIM ve KORUMA ekipleri yangına ilk müdahaleyi yapar.
• Yangının büyüklüğü ve şiddetine göre Dış Müdahale ekiplerinden olan Sanayi İtfaiyesine ve Tel:110 numaralı telefonu arayarak itfaiyeye haber verilir.
Bilgilendirme esnasında gereğin yapılmasını, yangın yerinin açık adresini, yangın cinsini (ahşap – akaryakıt gibi), ihbarı yapan açık kimliğini söylemelidir.
• Yangına yakın olan mevcut yangın söndürücülerle ilk müdahaleyi yapın. Elektrik ve bilgisayar yangınlarında kuru tozlu tip veya CO2 yangın söndürme cihazları kullanın. ELEKTRİK YANGINLARINDA ASLA SU KULLANMAYIN.
• Yangının türü yanmakta olan maddeye göre değişeceğinden, yangına fabrikadaki mevcut kuru toz tipindeki yangın söndürücüleri kullanın. Jeneratör-trafo-kablo ve elektrik tesisatı yangınlarında ASLA SU KULLANMAYIN.
• Yangının yayılmasını önlemek için binaların kapı ve pencerelerini kapatın. Çabuk yanıcı ve parlayıcı maddeler ile odalardaki kıymetli dosya ve bilgisayarları öncelikle yangın yerinden uzaklaştırmaya çalışın.
• Tahliye kararı verdiğinde Acil Durum Ekip Lideri yoksa İş Güvenliği Mühendisinin iletmesi ile birlikte liderinizin öncülüğünde, binaları tahliye ederek “Acil Durum Toplanma Noktası”na gidin.
• Acil durumun giderildiğini ve önlemlerin alındığını tespit eden Acil Durum Lideri’nin işe dönüş izni ile beraber, çalışmanıza devam edin.
• Yangın söndürme işlemlerini yaparken hiçbir zaman kendinizi tehlikeye atacak bir davranışta bulunmayın.
DEPREM DURUMUNDA YAPILMASI GEREKENLER:
• Depremin hissedilmesi ile birlikte Acil Durum Tahliye eğitimlerinde size öğretildiği gibi çalıştığınız makinenizi kapatarak emniyete alınız.
• Eğitimlerde size öğretildiği gibi ve daha önceden belirlemiş olduğunuz güvenli alanda kendi emniyetinizi alınız.
• Depremin bitmesi ile Acil Durum Liderinin, İş Güvenlik Uzmanının veya bölüm yöneticisinin tahliye kararını iletmesi ile birlikte Liderlerin takibinde, binayı terk edin. Eğer tahliye gerekmiyorsa çalışmanıza devam edin.
• Tahliye/kaçış yollarını kullanıp, kontrollü, hızlı ve dikkatli bir şekilde ”Acil Toplanma Noktasına gidin.
• Binayı terk ederken mutlaka başınızı yüksekten veya tavandan düşen nesnelerden koruyun. Bir koruyucu bulamazsanız bir sandalye, bir tahta parçası, çanta, büyük klasör veya kalın bir kitap işinize yarayabilir. Unutmayın ki yaralanmaların çoğu dışarı kaçarken meydana gelir.
• Acil durumun giderildiğini ve önlemlerin alındığını tespit eden ADY işe dönüş izni ile beraber çalışmanıza devam edin.
• Eğer binayı veya çalıştığınız yeri terk edemiyorsanız; mevcut pencere, merdivenlerden, çukur ve boşluklardan uzak durun. Mevcut bir kolona dayanın, atlamayı denemeyin. Çökme, yıkılma, düşme olasılığı mümkün olan yerlerden uzaklaşın.
• Yaşam için kendinize kurtarma alanları yaratın. Ağırlık merkezi yere yakın nesnelerin yanına veya buna benzer karşılıklı duran eşyaların arasına mümkünse yatın ve ayaklarınızı karnınıza çekerken, ellerinizi de başınızın üstüne koyun.
Korku panik yapmayın. Deprem bölgesinde olduğumuzu ve depremle yaşamak zorunda olduğumuzu unutmayın.
• Deprem sona erdikten sonra, kıpırdayacak durumdaysanız ve kesin bir çıkış yol görebiliyorsanız kurtulmak için çaba gösterin. Mesela bağırın ses çıkartın. Eğer hareket edebiliyorsanız ışığa doğru gitmeye çalışın. KARANLIKTAYSANIZ KATİYEN KİBRİT VE ÇAKMAK YAKMAYIN.
• Sakin olun ve yangın kurtarma, ilk yardım ekiplerini bekleyin.

SABOTAJ VE TERÖR OLAYLARI:
Sabotaj: Bir işi, insanı, çalışır vaziyetteki makineyi, hizmeti veya sistemi kasıtlı olarak kötü niyetle çalışır durumdan çıkarma, devre dışı bırakma ve kasten zarar verme eylemidir.
Tehdit: Bir insanı korkutmak veya gözdağı vermek şeklinde olduğu gibi genellikle bir iş yerini veya çalışan bir sistemin kısmen veya tamamen işletimden çıkartılabileceğine dair korkutma amaçlı verilen mesaj veya oluşturulan durumdur.
• Sabotaj veya tehdit olursa panik yapmayın.
• Elektrik, su ve diğer enerji bağlantılarını kapatın. Mecbur olmadıkça kullanmayın.
• Acil Durum Ekip Lideri ile temas kurun bildiğiniz tüm bilgileri aktarın, bilginiz yoksa ve emniyetli ise acil durum toplanma noktasına gidin.
• Sabotaj veya tehdit anında moralinizi bozmayın ve kimsenin moralini bozacak davranışta bulunmayın.
• Acil Durum Ekip Liderinin talimatları dışında hareket etmeyin.
• Bireysel hareketten kaçının.

PATLAMA DURUMU:
Herhangi Bir Patlama Öncesi Alınacak Tedbirler:
• Çalıştığınız birimde patlama riski olan ekipmanları tespit edin ve öğrenin
• Acil durum çıkışlarının konumları, kalabalık bir alanı, bir binayı hızla nasıl boşaltacağınızı ve merdivenlerin nerede olduğunu öğrenin
• Yakın çevrenizi inceleyin ve bir patlama anında kırılabilecek, düşebilecek nesnelere dikkat edin.
Patlama Olmuşsa Yapılacaklar:
• Binada bir patlama meydana gelmişse, bina en kısa sürede ve sakin bir şekilde sizlere öğretildiği biçimde terk edilir ve Acil Durum Planı’nda belirtilen toplanma bölgesine gidilir,
• Dolaplardan ya da tavandan bir şeyler düşüyorsa, sağlam bir masanın altına girilir,
• Düşme ve dökülmelerin bitmesi beklenir, baret ve maske yanınızda ise kullanılır,
• Eğer yangın çıkmışsa; yere yakın durulur ve bina en hızlı şekilde terk edilir. Ağır duman ve gazlar öncelikle tavanda toplanır. Her zaman dumanın altında kalmaya çalışılır,
• Maske takılır yoksa ıslak bir bez ile ağız ve burun kapatılır,
• Kapalı bir kapıya yaklaşırken elin tersi ile kapı kontrol edilir. Eğer kapı sıcak değilse vücuttan desteklenerek kapı yavaşça açılır. Eğer kapı dokunulmayacak kadar sıcaksa, alternatif çıkış yolları denenir.

Patlamadan Sonra Yapılacaklar:
• Eğer enkazda kalınmışsa; varsa bir fener kullanılır, KESİNLİKLE ÇAKMAK, KİBRİT GİBİ ATEŞLİ MADDELER KULLANILMAZ.
• Bulunduğunuz yerde kalın
• Ağız maske ile yoksa mendil ya da bir giysi parçasıyla kapatın
• Duvarlar ya da borulara vurarak yerinizi bildirilmeye çalışın
• Eğer düdük varsa kullanılır. Son çare olarak bağırılır. Ancak bağırmak tehlikeli miktarda toz ve dumanı içinize çekmenize neden olur,
• Dışarıya çıkabilmişsek; hemen Acil durum Planında belirtilen toplanma bölgesine gidilir ve yapılacak sayıma katılınız.
METEROLOJİK AFETLER:
• Meteorolojik afetler diğer doğal afetlere göre en büyük farkı önceden bilinmesidir. Fabrika alt yapısını olabilecek su taşkınlarına karşı uygun bir biçimde düzenlemelidir. Periyodik temizlik bakımları aksatılmadan yaptırılmalıdır.
• Meteorolojik afetlerden korunmanın tek yolu zamanında TAHLİYE İŞLEMİNİ başlatmaktır.
• Tahliye esnasında yetkililerin vereceği talimatlara uyunuz. Asla Panik yapmayınız.
• Tahliye esnasında elektrik şalterlerini, gaz vanalarını kapatmayı unutmayacağız.
• Tahliye esnasında etraf güvenliğini ve emniyetini aldıktan sonra yanımıza yeterince giyecek ve yiyecek alarak tahliyeye başlamalıyız.
• Bölgesel meteorolojik gelişmeler Acil Durum Ekip Lideri tarafından sürekli takip edilir.
• Bölge Sivil Savunma Ekipleri ile devamlı irtibat halinde olunur. Onların vereceği talimatlar doğrultusunda gerekli çalışmalar yapılır.
ÇEVRE KİRLİLİĞİ:
•  Eğer sızıntı veya dökülen madde parlayıcı ise, ona yakın çevreden tutuşturucu kaynakları uzaklaştırın.
• Eğer kirlilik güvenli bir şekilde ortadan kaldırılamıyorsa, öncelikle kirlilik kaynağını durdurmaya çalışarak kirlenmiş alanın, yayılmasını engelleyin.
• Olası Çevre Kazasında ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi içinde tanımlanmış olan Acil Durum Müdahalesi uygulamaya alınır. Tüm atıklar ayrı ayrı toplanır.
• Kirlilik kaynağının etrafında güvenli bir alan oluşturmak için güvenlik sınırlarını belirleyerek şeritleyin ve gerekli çalışmaya başlayın.
• Eğer dış kaynakların yardımına ihtiyaç varsa gerekli haberleşme İş Güvenliği Uzmanınca sağlanır ve ilgili çevre örgütlerinden de yardım talebinde bulunulur.
KİMYASAL MADDE SIZINTILARININ/DÖKÜLMELERİNİN TEMİZLENMESİ
• Temizleme işlemine başlamadan önce güvenliğinizi sağlayın, kendinizi tehlikeye atacak bir davranışta bulunmayın.
• Temizleme sırasında kimyasallar için gerekli olan koruyucu ekipmanları kullanın.(örn. eldiven, maske, çizme vb)
• Kirlenmiş alanı yangın veya açık alevden koruyun.
• Çevre kirliliği oluşumunu, kirliliğe sebebiyet veren malzeme ve/veya atık hakkında yeterli bilgi ve eğitime sahipseniz tanımlanan ekipmanlar ile önleyin.
• Kirliliğe sebep olan malzeme hakkında yeterli bilgiye sahip değilseniz; malzemenin güvenlik bilgi formunu inceleyin.
• Asit baz ve diğer yüksek uçuculuktaki maddelerin civardaki, yağmur kanallarına ve su kanallarına karışmasını engellemek için etrafını absorban, talaş, kum veya toprakla çevreleyin.• Çevre kirliliği oluşturan malzemeyi ve/veya atıkları tehlikeli atık olarak bertaraf etmeden önce kirlilik yaratan malzemenin (boya, tiner vb) satıcıdan temin edilen güvenlik bilgi formu incelenmeli ve müdahale formdaki bilgilere göre yapılmalıdır.

TRAFİK KAZASI
• Karayolu üzerinde hareket halinde olan bir veya birden fazla aracın karıştığı, ölüm, yaralanma ve zararla sonuçlanmış olaydır. Ani olarak meydana gelir; önceden tedbir alındığında önlenmesi mümkün olabilir; yaralanma ve hasar ile sonuçlanabilir. Bir olayın, trafik kazası olarak değerlendirilebilmesi için, olayın karayolu olarak tanımlanan yerlerde meydana gelmesi gerekir.

ALINACAK ÖNLEMLER
• Trafik kurallarına ve firmanın belirlemiş olduğu kurallara uyulmalıdır.
• Alkollü araç kullanılmamalıdır.
• Araçların periyodik bakım ve kontrollerinin yaptırılmalıdır.
• Gereken hallerde araçlarda takograf bulundurulmalı, hız limitlerine uyulmalıdır.
•Hava ve yol koşullarını dikkate alarak gerekli önlemlerin (zincir takma vb) önceden alınması gerekir. Trafiğin yoğun olduğu günlerde daha dikkatli olunmalıdır.
• Araç şoförlerinin bulundukları yer hakkında birim amirlerine bilgi vermeleri gerekir.
•Yük limitlerinin aşılmaması, yüklemenin kurallarına uygun yapılması, brandanın daima çekili olması gerekir

ACİL DURUMDA HAREKET PLANI
• Trafik kazası haberini alan Acil Durum Yönetimi, kaza yerine hızla ulaşabilmesi mümkün olan hallerde diğer acil durum ekiplerini toplar.
• Acil Durum Ekip Lideri tahliye, arama ve kurtarma çalışmalarını planlar.
• Mümkün olan hallerde Acil Durum Ekip Lideri dış birimlerle (hastane, itfaiye, sivil savunma, jandarma, polis vb) haberleşme sağlar. Eğer mümkün değil ise olayı gören, yaşayan iletişimi sağlayabilecek kişi öncelikle 112 Acil Ambulans aranır.
Kaza yeri doğru olarak tarif edilir, sonra yaralı sayısı ve durumları kısa ve net olarak söylenir.Gerek duyulursa diğer acil telefonlar aranır.
• Bütün kurtarma faaliyetlerinde en önemli nokta kurtarıcının kendisinin ve yardım etmek istediği kişilerin hayatını kesinlikle tehlikeye atmamasıdır.
KAZA YERİNDE EMNİYET TEDBİRLERİNİN ALINMASI
• Önce olay yerinde trafik yavaşlatılmalıdır.
• Bunun için; araçlar yolun sağına park edilir, dörtlü lambalar yakılır.
• Kaza görülecek şekilde kaza yapan aracın önü ile arkasına birer reflektör konur.
• Yolun ortasında yatan yaralılar varsa, tekniğine uygun bir şekilde yolun kenarına alınır.
• Bu tedbirlere önden veya arkadan gelen diğer araçların kazaya karışmaları ve olayı daha da ağırlaştırmaları önlenmiş olur.
• Meraklı kişiler olay yerinden uzaklaştırılmalıdır.
• Motor durdurulmalı, akü kutup başları çıkarılmalı, ortamda sigara içilmesine engel olunmalıdır.

Yorumlar

  1. Çok güzel bir paylaşım olmuş. Teşekkürler, iyi çalışmalar.otopark çizgisi olarak blogunuzu bundan sonra takipteyiz.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder