MURAT ÇAĞLAR
Yeni Yüzyıl Üniversitesi
İş Sağlığı ve Güvenliği Bölümü
İÇİNDEKİLER:
GİRİŞ:
• ACİL EYLEM
PLANININ AMACI
• ACİL EYLEM
PLANININ KAPSAMI
• TANIMLAR
ACİL
DURUM YÖNETİMİ
ACİL
DURUM EKİPLERİ VE GÖREVLERİ
•ACİL DURUM EKİP
LİDERİ ve YARDIMCISI
• SÖNDÜRME EKİBİ
• KURTARMA EKİBİ
• KORUMA EKİBİ
• İLKYARDIM EKİBİ
ACİL
DURUMLAR VE YAPILACAKLAR
• YANGIN
• DEPREM
• SABOTAJ VE TERÖR
• PATLAMA
• METEOROLOJİK
AFETLER
• ÇEVRE KİRLİLİĞİ
• TRAFİK KAZASI
EKLER
·
Ek - 1 Önemli
Telefonlar
·
Ek - 2 Acil Durum
Personel Telefonları
·
Ek - 3 Tehlikeli
Atıklar
·
Ek -4 Acil Durum
Ekipleri
·
Ek-5 Yangın
Söndürme Ekipmanları
GİRİŞ
ACİL
DURUM EYLEM PLANININ AMACI:
Meydana
gelebilecek her türlü olağanüstü durumda personelin yaralanıp zarar görmesini,
malzeme ve ekipmanın hasara uğramasını, üretimin kısmen veya tamamen durmasını,
çevrenin olumsuz yönde etkilenmesini önlemek için yapılması gerekenleri önceden
planlayarak hızlı yapılmasını sağlamak ve acil durumda yönetimin hızlı ve doğru
karar almasını sağlamak amaç edinilmiştir.
• Kazazedenin
kurtarılması ve tedavisi
• Çalışanların,
gerekirse yerel halkın korunması
• Mal’a ve malzemeye
gelecek hasarın azaltılması
• Çevreye ve diğer
alanlara gelecek hasarın azaltılması
• Yayılmayı önlemek
ve olayı kontrol altına almak
• Etkilenen alanları
güvenli hale getirmek
• Acil durum
şartlarına ve olaya neden olabilecek benzer prosesler için ekipman ve
kayıtların korunup saklanması.
• Yönetime ve şirket
uzmanlarına gerekli bilgileri (sağlık, emniyet, yangın, güvenlik ve risk
yönetimi) sağlamak.
• Muhtemel
durumlarda medya ilgisini yönetmek.
ACİL
DURUM EYLEM PLANININ KAPSAMI:
Tüm işletme ve tüm
acil durumları kapsar.
YÜRÜRLÜLÜK:
Bu plan İşverenin
onayı ile yürürlüğe girer.
SORUMLULUKLAR:
Olaylarda önemli
aşamalar
• Acil durum
anonsunun duyurulması
• Olayın duyurulması
• Acil durum
planının uygulanması
• Hasarın
sınırlandırılması
•Acil duruma etkin
bir şekilde müdahale için öncelikle sorumlu yöneticiler belirlenecek,
görevlendirilecek ve bilgilendirilecektir. Olayı ilk gören kişi acil durumu en
kısa zamanda ilgili birimlere haber verecektir.
KULLANICI:
Tüm
yönetici ve çalışanları; kendi sorumluluklarında bulunan alanlarda herhangi bir
acil durum meydana geldiğinde bu planı uygulamak ve/veya uygulatmaktan,
işyerinde düzenlenen tatbikat ve eğitimlere katılmaktan sorumludurlar.
TANIMLAR:
ACİL
DURUM
Çalışanların, müşterilerin veya halkın
yaralanma ve/veya ölümüne neden olan, ani gelişen olaylardır. Acil durum, işin
yapıldığı binanın yok olması, operasyonlara ara verilmesi, işyerinin veya
çevrenin fiziksel olarak zarar görmesi, firmanın finansal veya imaj olarak
yıkılması ile sonuçlanabilir. Acil durum kapsamına giren olaylar aşağıda yer
almaktadır:
• Yangın
• Deprem
• Patlama
• Sel
• Fırtına
• Yıldırım düşmesi
• Heyelan
• Sabotaj/bombalama
• Trafik kazası
ACİL
DURUM PLANI – ADP
Acil Durum Yönetimi kapsamında hazırlanan,
kurumun ve çalışanların olası acil durumlar karşısında davranış biçimlerini
belirleyen, müdahale, tahliye, kurtarma, iletişim, zarar azaltma gibi çalışmaları
netleştiren dokümanlardır.
ACİL
DURUM YÖNETİMİ – ADY
Acil durumlar meydana gelmeden önce, kurumu,
riskleri tespit etme, alınması gereken önlemler konusunda hazırlama; acil durum
sonrasında meydana gelen zararları hafifletme, müdahale etme ve kurumu eski
haline getirme çalışmalarını disiplin altına alan bir yönetim modelidir.
ACİL
DURUM YÖNETİMİ EKİPLERİ:
• Acil Durum Ekip
Lideri
• Acil Durum Ekip
Lideri Yardımcısı
ACİL
DURUM EKİPLERİ:
1.
SÖNDÜRME EKİBİ GÖREVLERİ:
• İtfaiye gelene
kadar en yakın yerdeki uygun söndürme ekipmanı ile öğretildiği biçimde yangına
müdahale eder.
• Yangının başka
bölgeye sıçramasını önlemeye çalışır
• Gelen itfaiye
aracına ve ekibine yardımcı olur.
• İtfaiye
yetkilerinin ve ekip sorumlusunun talimatlarına uyar.
2.
KURTARMA EKİBİ GÖREVLERİ:
• Önce canlıları
kurtarır
• Bölümündeki özürlü
personelin emniyetli bir biçimde sahayı terk etmesini sağlar.
• Daha sonra
yangından ilk kurtarılacak evrak, dosya, makine, teçhizat ve diğer eşyaları
kurtarır.
•Malzemeleri
yöneticilerin vereceği talimata ve öncelik sırasına göre yangın yerinden
tahliye sahasına kadar taşır.
3.
KORUMA EKİBİ GÖREVLERİ:
• Boşaltılan eşya ve
evrakları muhafaza eder
• Malzemelerin asla
tahrip olmamasına dikkat eder
• Yangın sahasına
görevlilerden başkasını sokmaz
4.
İLK YARDIM EKİBİ GÖREVLERİ:
• Varsa yaralıları
emniyetli bölgeye taşır
• Acil yardım 112'ye
bildirir
• Gerektiği hallerde
öğretildiği biçimde ilk yardım uygulamasını gerçekleştirir.
İLETİŞİM
ve HABERLEŞME:
• Tesislerde meydana
gelen acil durumlarda, tesis içi iletişim telefon ve telsiz aracılığı ile
sağlanır.
• Tesis içinde
telsizi olmayan görevliler arası iletişim telefon aracılığı ile sağlanır.
• Acil durum
bildirimi siren aracılığı ile gerçekleştiğinde iletişim kurulamıyorsa, tüm
sorumlular toplanma alanında toplanır.
• Grup firmaları
arasındaki iletişim telefon aracılığı ile sağlanır.
• Tüm iletişim
olanaklarının çökmesi durumunda yakın tesisler arasında çalışanların ulaşımı
aracılığıyla temas kurulur.
ACİL
KOORDİNASYON BİRİMLERİ VE GÖREVLERİ
ACİL
DURUM EKİP LİDERİ
Acil Durum Koordinasyon
Yöneticisi görevi “İşletmeMüdürü” tarafından yürütülür.
GÖREVLERİ:
• İşyeri Acil Durum
Planı’nın uygulanmasını sağlamak
• Acil Durum
esnasında acil durum ekiplerine talimat vermek
• Acil Durum
kapsamına giren olayın değerlendirmesini yapmak
• Acil Durum için
gerekli kaynakların planlanması
• Acil Durumlarda
yerel yönetim ve otorite ile gerekli haberleşmenin sağlanması
• Yasal ve Hukuki
şartların takibi
• Normal zamanlarda
ekiplerin eğitimi
ÇALIŞANLARIN
SORUMLULUKLARI:
YAPILMASI
GEREKENLER:
• Acil durum
sirenini duyunca sakin olunuz
• Asla paniğe
kapılmayın
• Çalıştığınız
makinenin enerjisini kesin
• Kişisel
eşyalarınızı almaya çalışmayınız
• En yakın tahliye
kapılarını kullanarak Acil durum toplanma noktasına doğru hareket ediniz
• Çalışma
arkadaşlarınızın çalışma alanından çıkıp çıkmadığını kontrol ediniz
• Söylenmedikçe
toplanma noktasını terk etmeyiniz.
YAPILMAMASI
GEREKENLER:
• Asla geriye
dönmeyiniz
• Tahliye
kapılarının önlerinde veya yanlarında toplanmayın
• Bilinçsiz
hareketlerden kaçınınız
• Panik yaratmayın
ACİL
DURUM ALARMI:
• Acil durum ihbarı
telefon veya telsiz ile yapılır.
• Konuyla ilgili
olarak İş Güvenlik Uzmanını ve Acil Durum Ekip Liderini bilgilendirir.
• Acil Durum Ekip
Lideri, almış olduğu talimatları uygulamaya geçirir.
• Acil Durum Ekip
Liderine veya İş Güvenlik Uzmanına ulaşılamaması halinde olayı büyüklüğüne göre
telefonla diğer ekiplere bildirerek müdahaleyi başlatır.
ACİL
DURUM PLANI NE ZAMAN VE NASIL DEVREYE GİRER:
• Acil Durum Ekip
Lideri, İş Güvenlik Uzmanı veya Departman Sorumlusu bölümün boşaltılmasını
söylediğinde,
•
Fabrika yangın sirenleri çaldığında veya sözlü olarak “YANGIN VAR” şeklinde
ikaz geldiğinde,
• Yangın
büyüdüğünde ve kontrol dışına çıktığında
Devreye
girer.
ACİL DURUMLARDA YAPILMASI GEREKENLER:
• Acil
durum ekiplerinden sağlık (ilk yardım) ekip personeli, isimleri önceden
belirlenmiş, ilk yardım eğitimi almış olan kişilerdir. Acil durum yangın
söndürme ve kurtarma ekip personeli yangın çıkması halinde ilk olarak
görevlendirilecek personellerdir.
• Olası
bir Acil Durumda yapılması gereken gereklilikler yerine getirilir.
YANGIN DURUMUNDA YAPILMASI GEREKENLER:
• Yangın
durumu ile karşılaşıldığında panik olunmamalı ve eğitimlerde sizlere
öğretildiği gibi SİREN ve SÖZLÜ olarak yangın ihbarı yapılarak çevredeki
çalışanlar oluşan acil durum hakkında uyarılmalı.
• Yangın
ihbarı siren ile bölümler içerisinde bulunan yangın ihbar butonlarına basarak
yapılır ya da sözlü olarak yangını ilk gören “YANGIN VAR” şeklinde
bağırarak yangın hakkında çalışanları uyaracaktır. Yangını görenler en yakın
telefonla yangını Tel: 110
bildirir.
• Gündüz
çalışma saatlerindeki yangın olayı için İş Güvenlik Uzmanına, Üretim Müdürüne
ve o bölümün müdürüne telsiz ve telefonla acil olarak bilgi verilir. GECE
olaylarında ise SİREN ve SÖZLÜ ikazlar ile Kapı Güvenliği aranarak, adınızı soyadınızı, bulunduğunuz yeri ve yangının
cinsini belirtilerek ihbar yapılır.
• Gündüz
ve gece çıkacak yangınlarda isimleri önceden Acil Durum Ekipleri olarak
belirlenmiş ve gerekli eğitimleri verilmiş olan SÖNDÜRME, KURTARMA, İLK
YARDIM ve KORUMA ekipleri yangına ilk müdahaleyi yapar.
•
Yangının büyüklüğü ve şiddetine göre Dış Müdahale ekiplerinden olan Sanayi
İtfaiyesine ve Tel:110 numaralı telefonu arayarak itfaiyeye haber
verilir.
Bilgilendirme
esnasında gereğin yapılmasını, yangın yerinin açık adresini, yangın cinsini
(ahşap – akaryakıt gibi), ihbarı yapan açık kimliğini söylemelidir.
•
Yangına yakın olan mevcut yangın söndürücülerle ilk müdahaleyi yapın. Elektrik
ve bilgisayar yangınlarında kuru tozlu tip veya CO2 yangın söndürme
cihazları kullanın. ELEKTRİK YANGINLARINDA ASLA SU KULLANMAYIN.
• Yangının türü
yanmakta olan maddeye göre değişeceğinden, yangına fabrikadaki mevcut kuru toz
tipindeki yangın söndürücüleri kullanın. Jeneratör-trafo-kablo ve elektrik
tesisatı yangınlarında ASLA SU
KULLANMAYIN.
• Yangının
yayılmasını önlemek için binaların kapı ve pencerelerini kapatın. Çabuk yanıcı
ve parlayıcı maddeler ile odalardaki kıymetli dosya ve bilgisayarları öncelikle
yangın yerinden uzaklaştırmaya çalışın.
• Tahliye kararı
verdiğinde Acil Durum Ekip Lideri yoksa İş Güvenliği Mühendisinin iletmesi ile
birlikte liderinizin öncülüğünde, binaları tahliye ederek “Acil Durum Toplanma
Noktası”na gidin.
• Acil durumun
giderildiğini ve önlemlerin alındığını tespit eden Acil Durum Lideri’nin işe
dönüş izni ile beraber, çalışmanıza devam edin.
• Yangın söndürme
işlemlerini yaparken hiçbir zaman kendinizi tehlikeye atacak bir davranışta
bulunmayın.
DEPREM
DURUMUNDA YAPILMASI GEREKENLER:
• Depremin
hissedilmesi ile birlikte Acil Durum Tahliye eğitimlerinde size öğretildiği
gibi çalıştığınız makinenizi kapatarak emniyete alınız.
• Eğitimlerde size
öğretildiği gibi ve daha önceden belirlemiş olduğunuz güvenli alanda kendi
emniyetinizi alınız.
• Depremin bitmesi
ile Acil Durum Liderinin, İş Güvenlik Uzmanının veya bölüm yöneticisinin
tahliye kararını iletmesi ile birlikte Liderlerin takibinde, binayı terk edin.
Eğer tahliye gerekmiyorsa çalışmanıza devam edin.
• Tahliye/kaçış
yollarını kullanıp, kontrollü, hızlı ve dikkatli bir şekilde ”Acil Toplanma
Noktasına gidin.
• Binayı terk
ederken mutlaka başınızı yüksekten veya tavandan düşen nesnelerden koruyun. Bir
koruyucu bulamazsanız bir sandalye, bir tahta parçası, çanta, büyük klasör veya
kalın bir kitap işinize yarayabilir. Unutmayın ki yaralanmaların çoğu dışarı
kaçarken meydana gelir.
• Acil durumun
giderildiğini ve önlemlerin alındığını tespit eden ADY işe dönüş izni ile
beraber çalışmanıza devam edin.
• Eğer binayı veya
çalıştığınız yeri terk edemiyorsanız; mevcut pencere, merdivenlerden, çukur ve
boşluklardan uzak durun. Mevcut bir kolona dayanın, atlamayı denemeyin. Çökme,
yıkılma, düşme olasılığı mümkün olan yerlerden uzaklaşın.
• Yaşam için
kendinize kurtarma alanları yaratın. Ağırlık merkezi yere yakın nesnelerin
yanına veya buna benzer karşılıklı duran eşyaların arasına mümkünse yatın ve
ayaklarınızı karnınıza çekerken, ellerinizi de başınızın üstüne koyun.
Korku panik
yapmayın. Deprem bölgesinde olduğumuzu ve depremle yaşamak zorunda olduğumuzu
unutmayın.
• Deprem sona
erdikten sonra, kıpırdayacak durumdaysanız ve kesin bir çıkış yol
görebiliyorsanız kurtulmak için çaba gösterin. Mesela bağırın ses çıkartın.
Eğer hareket edebiliyorsanız ışığa doğru gitmeye çalışın. KARANLIKTAYSANIZ KATİYEN KİBRİT VE ÇAKMAK YAKMAYIN.
• Sakin olun ve
yangın kurtarma, ilk yardım ekiplerini bekleyin.
SABOTAJ
VE TERÖR OLAYLARI:
Sabotaj:
Bir
işi, insanı, çalışır vaziyetteki makineyi, hizmeti veya sistemi kasıtlı olarak
kötü niyetle çalışır durumdan çıkarma, devre dışı bırakma ve kasten zarar verme
eylemidir.
Tehdit:
Bir
insanı korkutmak veya gözdağı vermek şeklinde olduğu gibi genellikle bir iş
yerini veya çalışan bir sistemin kısmen veya tamamen işletimden
çıkartılabileceğine dair korkutma amaçlı verilen mesaj veya oluşturulan
durumdur.
• Sabotaj veya
tehdit olursa panik yapmayın.
• Elektrik, su ve
diğer enerji bağlantılarını kapatın. Mecbur olmadıkça kullanmayın.
• Acil Durum Ekip
Lideri ile temas kurun bildiğiniz tüm bilgileri aktarın, bilginiz yoksa ve
emniyetli ise acil durum toplanma noktasına gidin.
• Sabotaj veya
tehdit anında moralinizi bozmayın ve kimsenin moralini bozacak davranışta
bulunmayın.
• Acil Durum Ekip
Liderinin talimatları dışında hareket etmeyin.
• Bireysel
hareketten kaçının.
PATLAMA
DURUMU:
Herhangi
Bir Patlama Öncesi Alınacak Tedbirler:
• Çalıştığınız
birimde patlama riski olan ekipmanları tespit edin ve öğrenin
• Acil durum
çıkışlarının konumları, kalabalık bir alanı, bir binayı hızla nasıl
boşaltacağınızı ve merdivenlerin nerede olduğunu öğrenin
• Yakın çevrenizi
inceleyin ve bir patlama anında kırılabilecek, düşebilecek nesnelere dikkat
edin.
Patlama
Olmuşsa Yapılacaklar:
• Binada bir patlama
meydana gelmişse, bina en kısa sürede ve sakin bir şekilde sizlere öğretildiği
biçimde terk edilir ve Acil Durum Planı’nda belirtilen toplanma bölgesine
gidilir,
• Dolaplardan ya da
tavandan bir şeyler düşüyorsa, sağlam bir masanın altına girilir,
• Düşme ve
dökülmelerin bitmesi beklenir, baret ve maske yanınızda ise kullanılır,
• Eğer yangın
çıkmışsa; yere yakın durulur ve bina en hızlı şekilde terk edilir. Ağır duman
ve gazlar öncelikle tavanda toplanır. Her zaman dumanın altında kalmaya
çalışılır,
• Maske takılır
yoksa ıslak bir bez ile ağız ve burun kapatılır,
• Kapalı bir kapıya
yaklaşırken elin tersi ile kapı kontrol edilir. Eğer kapı sıcak değilse
vücuttan desteklenerek kapı yavaşça açılır. Eğer kapı dokunulmayacak kadar
sıcaksa, alternatif çıkış yolları denenir.
Patlamadan
Sonra Yapılacaklar:
• Eğer enkazda
kalınmışsa; varsa bir fener kullanılır, KESİNLİKLE
ÇAKMAK, KİBRİT GİBİ ATEŞLİ MADDELER KULLANILMAZ.
• Bulunduğunuz yerde
kalın
• Ağız maske ile
yoksa mendil ya da bir giysi parçasıyla kapatın
• Duvarlar ya da
borulara vurarak yerinizi bildirilmeye çalışın
• Eğer düdük varsa
kullanılır. Son çare olarak bağırılır. Ancak bağırmak tehlikeli miktarda toz ve
dumanı içinize çekmenize neden olur,
• Dışarıya
çıkabilmişsek; hemen Acil durum Planında belirtilen toplanma bölgesine gidilir
ve yapılacak sayıma katılınız.
METEROLOJİK
AFETLER:
• Meteorolojik
afetler diğer doğal afetlere göre en büyük farkı önceden bilinmesidir. Fabrika
alt yapısını olabilecek su taşkınlarına karşı uygun bir biçimde düzenlemelidir.
Periyodik temizlik bakımları aksatılmadan yaptırılmalıdır.
• Meteorolojik
afetlerden korunmanın tek yolu zamanında TAHLİYE İŞLEMİNİ başlatmaktır.
• Tahliye esnasında
yetkililerin vereceği talimatlara uyunuz. Asla Panik yapmayınız.
• Tahliye esnasında
elektrik şalterlerini, gaz vanalarını kapatmayı unutmayacağız.
• Tahliye esnasında
etraf güvenliğini ve emniyetini aldıktan sonra yanımıza yeterince giyecek ve
yiyecek alarak tahliyeye başlamalıyız.
• Bölgesel
meteorolojik gelişmeler Acil Durum Ekip Lideri tarafından sürekli takip edilir.
• Bölge Sivil
Savunma Ekipleri ile devamlı irtibat halinde olunur. Onların vereceği
talimatlar doğrultusunda gerekli çalışmalar yapılır.
ÇEVRE
KİRLİLİĞİ:
• Eğer sızıntı veya dökülen madde parlayıcı
ise, ona yakın çevreden tutuşturucu kaynakları uzaklaştırın.
• Eğer kirlilik
güvenli bir şekilde ortadan kaldırılamıyorsa, öncelikle kirlilik kaynağını
durdurmaya çalışarak kirlenmiş alanın, yayılmasını engelleyin.
• Olası Çevre
Kazasında ISO 14001 Çevre Yönetim Sistemi içinde tanımlanmış olan Acil Durum
Müdahalesi uygulamaya alınır. Tüm atıklar ayrı ayrı toplanır.
• Kirlilik
kaynağının etrafında güvenli bir alan oluşturmak için güvenlik sınırlarını
belirleyerek şeritleyin ve gerekli çalışmaya başlayın.
• Eğer dış
kaynakların yardımına ihtiyaç varsa gerekli haberleşme İş Güvenliği Uzmanınca
sağlanır ve ilgili çevre örgütlerinden de yardım talebinde bulunulur.
KİMYASAL
MADDE SIZINTILARININ/DÖKÜLMELERİNİN TEMİZLENMESİ
• Temizleme işlemine
başlamadan önce güvenliğinizi sağlayın, kendinizi tehlikeye atacak bir
davranışta bulunmayın.
• Temizleme
sırasında kimyasallar için gerekli olan koruyucu ekipmanları kullanın.(örn.
eldiven, maske, çizme vb)
• Kirlenmiş alanı
yangın veya açık alevden koruyun.
• Çevre kirliliği
oluşumunu, kirliliğe sebebiyet veren malzeme ve/veya atık hakkında yeterli
bilgi ve eğitime sahipseniz tanımlanan ekipmanlar ile önleyin.
• Kirliliğe sebep
olan malzeme hakkında yeterli bilgiye sahip değilseniz; malzemenin güvenlik
bilgi formunu inceleyin.
• Asit baz ve diğer
yüksek uçuculuktaki maddelerin civardaki, yağmur kanallarına ve su kanallarına
karışmasını engellemek için etrafını absorban, talaş, kum veya toprakla
çevreleyin.• Çevre kirliliği oluşturan malzemeyi ve/veya atıkları tehlikeli
atık olarak bertaraf etmeden önce kirlilik yaratan malzemenin (boya, tiner vb)
satıcıdan temin edilen güvenlik bilgi formu incelenmeli ve müdahale formdaki
bilgilere göre yapılmalıdır.
TRAFİK
KAZASI
• Karayolu üzerinde
hareket halinde olan bir veya birden fazla aracın karıştığı, ölüm, yaralanma ve
zararla sonuçlanmış olaydır. Ani olarak meydana gelir; önceden tedbir
alındığında önlenmesi mümkün olabilir; yaralanma ve hasar ile sonuçlanabilir.
Bir olayın, trafik kazası olarak değerlendirilebilmesi için, olayın karayolu
olarak tanımlanan yerlerde meydana gelmesi gerekir.
ALINACAK
ÖNLEMLER
• Trafik kurallarına
ve firmanın belirlemiş olduğu kurallara uyulmalıdır.
• Alkollü araç
kullanılmamalıdır.
• Araçların
periyodik bakım ve kontrollerinin yaptırılmalıdır.
• Gereken hallerde
araçlarda takograf bulundurulmalı, hız limitlerine uyulmalıdır.
•Hava ve yol
koşullarını dikkate alarak gerekli önlemlerin (zincir takma vb) önceden
alınması gerekir. Trafiğin yoğun olduğu günlerde daha dikkatli olunmalıdır.
• Araç şoförlerinin
bulundukları yer hakkında birim amirlerine bilgi vermeleri gerekir.
•Yük limitlerinin
aşılmaması, yüklemenin kurallarına uygun yapılması, brandanın daima çekili
olması gerekir
ACİL
DURUMDA HAREKET PLANI
• Trafik kazası
haberini alan Acil Durum Yönetimi, kaza yerine hızla ulaşabilmesi mümkün olan
hallerde diğer acil durum ekiplerini toplar.
• Acil Durum Ekip
Lideri tahliye, arama ve kurtarma çalışmalarını planlar.
• Mümkün olan
hallerde Acil Durum Ekip Lideri dış birimlerle (hastane, itfaiye, sivil
savunma, jandarma, polis vb) haberleşme sağlar. Eğer mümkün değil ise olayı
gören, yaşayan iletişimi sağlayabilecek kişi öncelikle 112 Acil Ambulans
aranır.
Kaza yeri doğru
olarak tarif edilir, sonra yaralı sayısı ve durumları kısa ve net olarak
söylenir.Gerek duyulursa diğer acil telefonlar aranır.
• Bütün kurtarma
faaliyetlerinde en önemli nokta kurtarıcının kendisinin ve yardım etmek
istediği kişilerin hayatını kesinlikle tehlikeye atmamasıdır.
KAZA
YERİNDE EMNİYET TEDBİRLERİNİN ALINMASI
• Önce olay yerinde
trafik yavaşlatılmalıdır.
• Bunun için;
araçlar yolun sağına park edilir, dörtlü lambalar yakılır.
• Kaza görülecek
şekilde kaza yapan aracın önü ile arkasına birer reflektör konur.
• Yolun ortasında
yatan yaralılar varsa, tekniğine uygun bir şekilde yolun kenarına alınır.
• Bu tedbirlere
önden veya arkadan gelen diğer araçların kazaya karışmaları ve olayı daha da
ağırlaştırmaları önlenmiş olur.
• Meraklı kişiler
olay yerinden uzaklaştırılmalıdır.
• Motor durdurulmalı,
akü kutup başları çıkarılmalı, ortamda sigara içilmesine engel olunmalıdır.
Çok güzel bir paylaşım olmuş. Teşekkürler, iyi çalışmalar.otopark çizgisi olarak blogunuzu bundan sonra takipteyiz.
YanıtlaSil