OKULLARDA ACİL DURUM YÖNETİMİ




HATİCE ŞİMŞEK
İstanbul Yeni Yüzyıl Üniversitesi
İş Sağlığı ve Güvenliği Bölümü

ACİL DURUM NEDİR? 

• Acil durum, hemen müdahale ya da reaksiyon gerektiren, beklenmeyen ve ciddi olay ya da durum.Yaralanma, kalp krizi, mahsur kalma, yangın, ev ve iş kazaları ya da trafik kazaları gibi birçok durum, olayın ciddiyetine göre acil durum sayılabilir ve polis, itfaiye, sağlık ekibi gibi acil durum servislerinin müdahalesini gerektirebilir.

ACİL DURUM PLANLANMASI NEDİR? 
• Doğal afetler, yangın, kimyasal ya da basınçlı kapların patlaması, sabotaj, terör saldırısı gibi kurumlarda işyeri bireylerinin alması gereken tedbirler zincirinin neler olmasının anlatılması, planlanması ve ilgili tatbikatların yapılmasına "Acil Eylem Planı" diyoruz.

OKULLARDA ACİL DURUM PLANLANMASI 
• AMACI VE KAPSAMI 
• Okullarda Afet ve Acil Durum Yönetimi planlamasının temel amacı; afete neden olabilecek tehlike ve risklerin belirlenmesi, mümkünse önlenmesi veya olası etkilerinin azaltılması ve olaylara karşı eğitim ve tatbikatlarla tüm paydaşların hazırlıklı olmasının sağlanması doğru davranış biçimleri uygulanarak arama-kurtarma ve ilk yardım ve güvenli tahliye işlemlerinin aksatılmadan uygulanması, olaya zamanında, hızlı ve etkili olarak müdahale ederek kayıpların en düşük düzeyde tutulması, olabilecek zincirleme etkiler veya ikincil afetlerin önlenmesi ve okulun normal programına bir an önce dönebilmesi için gereken iyileştirme faaliyetlerinin belirlenmesi ve uygulanmasını sağlayacak örgütlenme modelleri ile imkan ve kaynakları sağlamaktır.

HEDEFLER 

• 1.Afet ve Acil Durum Yönetimi kavramı afetlerin önlenmesi ve zararlarının azaltılması amacıyla bir afet olayının öncesi, sırası ve sonrasında yapılması gereken çalışmaların, planlanması, yönlendirilmesi, koordine edilmesi, desteklenmesi ve uygulanabilmesi için toplumun tüm kurum ve kuruluşlarıyla, kaynakların bu ortak hedefler doğrultusunda yönetilmesidir.

• 2.Bu süreç içerisinde, en sade bireyden en yetkili makamlara kadar, herkese görev ve sorumluluk düşmektedir. Okullar için gerçekleştirilecek "Afet ve Acil Durum Yönetimi Planlama" çalışmaları o kurumun afetler karşısında hasar-zarar görebilirliğini azaltacak ve kurumu afetlere karşı güçlü hale getirecektir.

• ''Okullarda Afet ve Acil Durum Yönetimi'' kapsamında üç ana faaliyet alanı bulunmaktadır.
• - Risk değerlendirme ve planlama (tehlike ve risk analizi,okul ve aile planlaması) ,
• - Fiziksel korunma (zarar azaltma, sağlam ve güvenli okul binaları, standart operasyon
prosedürleri),
• - Müdahale kapasitesini geliştirme( okul tatbikatları, öğrenci teslim prosedürleri)

ÖRNEK 

OKUL HAKKINDA BİLGİLER
ADI:
ADRESİ:
TEL:
ÖĞRENCİ SAYISI:
PERSONEL SAYISI:
OKULUN YAPISI:
OKUL AFET VE ACİL DURUM YÖNETİMİ KURULU
BAŞKAN:
BAŞKAN YARDIMCISI:
ÜYELER:
OKUL AİLE BİRLİĞİ BAŞKANI:
ÖĞRENCİ TEMSİLCİSİ:
SİVİL SAVUNMA KULÜBÜ YETKİLİSİ:

Görev, Yetki ve Sorumluluklar 

• Okul afet ve acil yönetimi kurulunun ana görevleri:
• 1. Afet öncesinde okulun tehlike ve risk azaltma çalışmaları ile müdahale ve iyileştirme çalışmalarını yapmak ve okulun güvenliğini sağlamak,
• 2.Planda yer alacak görev gruplarını ve bu grupların görev yetki ve sorumluluklarını  belirlemek,


Zarar Azaltma Çalışmaları 
• Birçok kaynakta zarar azaltma, afetlerin etkilerinden kaynaklanan can ve mal kayıplarının azaltılmasına yönelik çabaların bütünü olarak tanımlanır.
• Bir başka deyişle bu aşamada yapılacaklar tehlikeli durumlar karşısında oluşabilecek can ve mal
kayıplarını mümkünse ortadan kaldırmayı, değilse olabildiğince azaltmayı amaçlayan çabaların
bütünüdür. Zarar azaltma, sadece önleme yaklaşımından farklı olarak özellikle doğal kaynaklı
tehlikelerin kaçınılmaz olduğunu kabul ederek afetlerin etkilerini en az zararla atlatmaya yönelik toplumsal direnç ve beceri geliştirmeyi de amaçlar.

Müdahale Çalışmaları 

Acil Durum İrtibat Bilgileri Alınması: 

• Öğrenci teslim prosedürlerini gereği gibi uygulayabilmek için her eğitim yılı basında  velilerin ve acil durum irtibat bilgilerinin güncellenecek. Bilgilerde herhangi bir  değişiklik olması durumunda velilerin bunu okula bildirmesi sağlanacak

Acil Durum Planın Kavranması: 

Veliler, altı farklı acil durum prosedürü hakkında önceden bilgilendirilecek:
Yerinde Sığın, Kilitlen/Tecrit, Bina Tahliyesi, Bir araya Toplan, Güvenli Bir Yere Sığın ve Öğrenci Teslimi.
Veliler aynı zamanda veliler, bilgilendirme için hangi araçların kullanılacağından haberdar edilir (binaya asılan bilgilendirme panosu, otomatik telefon mesajları, e-posta, okulun İnternet sayfası). Bu bilginin mümkün olduğunca çok araç kullanarak duyurulması önemlidir (yazılı, sözlü, görsel,
uygulamalı gösteri ve öğrenciler aracılığıyla). Velilere, tehlike geçene ve/veya yardım gelene
kadar çocuklarıyla okulda veya dışarıda ilgilenmek üzere gerekli düzenlemelerin yapıldığı bilgisi verilerek Öğrencilerin sadece veli veya önceden yetkilendirilmiş acil durum irtibat kişisine teslim
edileceği ifade edilir. Kilitlen/Tecrit durumunda okulun dışarıdan gelen telefonlara cevap veremeyeceğini veya okuldan dışarısının aranamayacağı açıklanır.
Bu durumda polis gereken desteği verecektir.
Veliler dahil hiç kimse okula yaklaştırılmayacaktır.
Öğrenciler içeride tutulacak ve Tecrit durumu polis tarafından sonlandırılmadıkça dışarıya
çıkmalarına kesinlikle izin verilmeyecektir. Veliler çocuklarını teslim almak üzere okula ancak bundan sonra girebilecektir.
Öğrenciye Özel Ağzı Kapalı Küçük Çanta/Torba Hazırlanması Veliler çocukları için acil durumda kullanılacak temel malzemeleri temin edebilir. Bu malzemeler; bir sise su, yüksek kalorili bir paket yiyecek (fındık, bisküvi vb.) yağmurluk, küçük pike/battaniye, yedek giysi, acil durum irtibat listesi, küçük öğrenciler için aile fotoğrafı ve/veya öğrenci için ailesinden bir destek notu, sevdiği bir oyuncak.


KAYNAKÇA 

• https://www.afad.gov.tr/tr/HbIcerikDetay.aspx?ID=18&IcerikID=237
• http://tr.wikipedia.org/wiki/Acil_durum
• http://www.abuyum.com/acil-durum-eylem-planlamalari/234/Page.aspx
• http://nilufer16.meb.gov.tr/www/okul-afet-acil-durum-yonetim-plani-ornegi-ve-
ekleri/icerik/311

Yorumlar